مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان از پایان دست نویسی دفاتر و آغاز به کار دفاتر الکترونیک در دفترخانه های اسناد رسمی استان در شهریور ماه امسال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان رضا طالبی زاده بیان داشت با ابلاغ شیوه نامه بهره برداری از دفاتر الکترونیک سردفتران اسناد رسمی که به امضای معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیده است، از تاریخ 10/6/95 دفاتر الکترونیک سردفتر در تمامی دفاتر اسناد رسمی مورد بهره برداری قرار گرفته و از تاریخ مذکور ثبت کلیه اسناد رسمی و اقدامات تبعی مربوط به این اسناد ، صرفا در دفاتر الکترونیک انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه از تاریخ بهره برداری دفاتر الکترونیک، ثبت سند جدید در دفاتر دست نویس ممنوع است، توجه کلیه سردفتران را به این موضوع لازم برشمرد.

طالبی زاده از مهمترین نتایج بهره برداری از دفاتر الکترونیک را تسریع در انجام کار مراجعین به دفترخانه های اسناد رسمی و جلوگیری از جعل و غیره دانست و گفت با اجرای این طرح روند ثبت اسناد در دفترخانه های اسناد رسمی سرعت خواهد گرفت.

وی از مزایای دیگر استفاده از دفاتر الکترونیک در دفترخانه های اسناد رسمی به دقت بیشتر در ثبت اسناد و عدم بروز اشتباه در روند ثبت اسناد اشاره کرد.

گفتنی است با بهره برداری از دفاتر الکترونیک سردفتر در دفاتر اسناد رسمی دست نویسی دفاتر در دفترخانه های اسناد رسمی پایان می یابد و از اطلاعات الکترونیکی موجود در سامانه جامع املاک نسخه چاپی اخذ و به صورت دفاتر مجلد صد برگی در دفترخانه های اسناد رسمی نگهداری خواهند شد.