تاسیس کتابخانه هم…؟ – ایسنا — کانون کرمان

6آگوست - توسط قاسمی - 0 - در اخبار

اعضای خانواده‌ای برای گذراندن اوقات فراغت یا خرید به مجموعه‌ای تجاری می‌روند، در گشت و گذار خود به درهای باز یک کتابخانه با هزاران کتاب می‌رسند؛ مسئولان کتابخانه به همه احترام می‌گذراند و مردم  پس مدتی متوجه می‌شوند که می‌توانند بدون هیچ مانعی به کنار کتاب‌ها بروند و کتاب‌ها را از قفسه‌ها بیرون بیاورند و بخوانند یا ورق بزنند.

به  گزارش ایسنا، بنابر اعلام ایران مال، مسئولان کتابخانه که همگی دارای تحصیلات عالی کتابداری هستند، به سوالات آن‌ها با مهربانی پاسخ می‌دهند و حاضرند برای کودکان در صورت تمایل خانواده‌ها و خودشان کتاب بخوانند و….

درد دل با مردم؛  

آیا ممکن است این رفتار تعاملی که جزء سیاست‌های بنیادین «کتابخانه جندی شاپور» بازار بزرگ ایران است، سبب شود تا خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان به کتاب و کتاب‌خوانی علاقمند شوند؟ آیا ممکن است این اولین حضورِ بسیاری از مراجعین یعنی مردم در یک کتابخانه باشد؟ آیا ممکن است آنها برای حضور در این کتابخانه و به تبع آن در کتابخانه‌های دیگر علاقه نشان دهند؟ آیا ممکن است برخی از آنها به عضویت باشگاه کتابخوانی این کتابخانه برای ده‌ها فعالیت فرهنگی تمایل نشان دهند؟ و سرانجام آیا ممکن است با حضور در یک کتابخانه و ورق زدن یک کتاب سرنوشت یک کودک یا یک جوان تغییر یابد و او روزی نویسنده یا دانشمندی بزرگ شود؟ علاوه بر این پرسش‌ها در نگاه کلان‌تر، آیا ممکن است تاسیس یک کتابخانه با امکانات مناسب و جذب کارکنان متخصص در یک مکان تجاری، پاسخ به یک مسئله فرهنگی و نشان دادن راهی نوین در ارتقاء فرهنگ عمومی کشور و فرهنگ‌سازی باشد؟   

در مال‌ها و بازارها رسم نیست فضاهای فرهنگی با کارکرد محض که درآمد زا نیستند، تاسیس شود. چرا؟ این پرسش پاسخ ساده‌ای دارد؛ چون در یک مال به خصوص در دوره جدید هدف صاحبان و سرمایه‌گذاران کسب درآمد و سود بیشتر است. اما در بازار بزرگ ایران بر خلاف این روال،  فضاهای متنوع فرهنگی طراحی و ساخته شده است و قبل از راه‌اندازی بسیاری از بخش‌های تجاری، این مکان‌ها در اولویت آماده‌سازی قرار گرفته اند و هم اکنون میلیون‌ها نفر از این امکانات فرهنگی بهره می‌برند. یکی از این فضاها، «کتابخانه جندی شاپور» با ده‌ها هزار جلد کتاب و برنامه‌های متنوع برای سلیقه‌های مختلف است.

متاسفانه برخی از رسانه‌ها بدون توجه به نقش و منافع این کتابخانه برای فرهنگ عمومی کشور و مردم، و بدون اطلاع از برنامه‌های دراز مدت و تاثیر تعاملی آن بر مردم به ویژه کودکان و نوجوانان با اطلاعات کم و قیاس مع‌الفارق حیات و آینده آن را به چالش می‌کشند. باید در نظر داشت که درک کارکردها و تجربه احداث یک مکان فرهنگی با ساختار نوین و متفاوت نیاز به گذر زمان دارد و نیز ماهیت و کارکرد یک کتابخانه در یک مال با کتابخانه دانشگاهی، تفاوت دارد. همانگونه که یک کتابخانه دیجیتالی با کتابخانه عمومی قابل قیاس نیست. این سوال مهم است تا بپرسیم؛ متر و میزان منتقدان برخی از رسانه‌ها در تحلیل چنین کتابخانه‌ای که در یک بازار بزرگ تاسیس شده و تاکنون در کشور و حتی دنیا نمونه مشابهی ندارد، چیست؟

کتابخانه جندی شاپور بازار بزرگ ایران یک کتابخانه عمومی با کارکرد خاص است و این اهداف را دنبال می‌کند:

۱- قرار دادن کتاب در دسترس مردم به آسانی و بدون قواعد سخت که به مراجعه چند باره اداری نیاز ندارد.

۲- نشان دادن اهمیت و جایگاه کتاب در فضایی با معماری فاخر و زیبا که حضور مردم را تداوم بخشد.

۳- اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی و دعوت مردم به ویژه خانواده‌ها برای حضور در کتابخانه و یادآوری نقش کتاب در تعلیم و تربیت خود و فرزندان.

۴- توسعه کارکرد مفهوم اوقات فراغت و ایجاد زمینه برای حضور خانواده‌ها و مردم در کتابخانه‌ها به گونه‌ای که علاقه به کتاب و کتاب خواندن گسترش یابد.

«کتابخانه جندی شاپور» بازار بزرگ ایران در روند ارائه برنامه‌ها و اقدامات خود مانند؛ راه‌اندازی بخش کودکان، تکمیل بخش منابع دیجیتالی، حضور اندیشمندان و نویسندگان بزرگ برای رونمایی آثار، بزرگداشت و نکوداشت چهره‌های فرهنگی، کتابخوانی توسط بزرگان شعر و ادب و ده‌ها برنامه دیگر، راه و اهداف خود را تداوم خواهد بخشید.

با مردم که در این کتابخانه حضور گسترده و بی‌نظیر داشتند درد دل می‌کنیم؛ آیا تاسیس یک کتابخانه هم  در یک مجموعه تجاری که می‌خواهد سهمی در ارتقاء فرهنگی کشور داشته باشد مستحق چنین نقدهای غیر منصفانه توسط برخی از رسانه‌ها است؟

انتهای رپرتاژ آگهی 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *